waslijst-rapport en afwaslessen. - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Tjeerd, Judith, Suze en Jurre en Tjeu Pas - WaarBenJij.nu waslijst-rapport en afwaslessen. - Reisverslag uit Anguilla, Anguilla van Tjeerd, Judith, Suze en Jurre en Tjeu Pas - WaarBenJij.nu

waslijst-rapport en afwaslessen.

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Tjeerd, Judith, Suze en Jurre en Tjeu

24 December 2011 | Anguilla, Anguilla

Ga der voor zitten zou ik zeggen, of klik het lekker snel weg, kan het toch niet zien.
Maar Suze’s rapport is nog es wat anders, or realy something else. Wat een uitgebreid verhaal, en wat een uitgebreid persoonlijk commentaar. Ik geloof niet dat ik ooit zo’n rapport heb gezien, doet het woord wel eer aan in elk geval, en voor ons ouders is het erg leuk zoveel informatie.

Pappa Tjeerd is naar de ouderavond (overdag) geweest. Ze lieten em wachten omdat ze dachten dat ie op mij zat te wachten. Neen, ik zat thuis met Tjeu want die heeft om de haverklap honger en bovendien kan pappa dat best alleen! Vonden ze leuk op school een vader, en ik ook om niet te hoeven heksen met Tjeu.

Suze is de weken vanaf dat oma hier was enorm gegroeid, letterlijk kilo’s (dat weten we vanwege de dokters bezoeken, weet je nog de dag van oma’s arriveren als eerste in de reeks, en de laatste een paar weken geleden bij de kno arts, alles weer in orde ondertussen gelukkig. Ook Jurre was bij de kno arts nadat ie een keer ‘s nachts alles bij elkaar huilde van de oorpijn. Zat heel veel troep in zijn oortje en na druppels en twee keer schoon spuiten was die ook weer ok. Luisteren doen ze nog steeds niet haha) en centimeters, ze heeft 128 aan….
En figuurlijk. Als je ziet hoe ze nu rondloopt op school,…puh, alsof ze nooit anders heeft gedaan, en ze vindt het daar heerlijk en leert echt elke dag. Ze schrijft haar naam, die van Jurre en Tjeu, en het hele abc,uiteraard nog op zijn Suzes, en tegenwoordig ook al 1+2=3 etcetera en ze wil niks liever dan thuis “plus” doen en schrijven.
Oh ja en plakken knippen en verven zijn ook favo, hier en daar (verf op uniform en thuiskleren duh), en ze “kent” de werelddelen. Kwam ze thuis met een tekening van de wereld waar ze de werelddelen van had ingekleurd. Ik heel bleu:” hee je bent een continent vergeten te kleuren?” “nee mamma, dat is Antartica (op zijn Engels zegt ze dat dan) en daar ligt sneeuw and ice mamma, en dat is wit hoor dat weet je toch zeker wel?” juist ja…..

Je kon als ouder ook een keer een half uurtje meedraaien in de klas, de kinderen konden dan zelf laten zien wat ze zoal doen. Dat ben ik wel gaan doen, dat kon nog zonder Tjeu met oma als oppas.
Suze wist niet goed wat ze moest doen en ging kleuren. “ Ja”, dacht ik, dat doen we thuis tenminste nooit… Ze wees me der op dat Jayden’s mam er ook was, of ik hi wilde zeggen? We hadden al geknipoogt naar elkaar want zij weet ook van Suze en Jayden, hihi.
In de klas hebben ze een hoge mand met witte matjes voor op de vloer. Die kunnen ze pakken en dan lekker op de grond doen wat ze willen doen, rekenen met kralen of “beans”, meetkunde met gekleurde stokken, de kaart met puzzelstukken, noem maar op. Eenmaal klaar moeten ze het opruimen en het matje oprollen en terug in de mand doen. Dat oprollen is een precieziewerkje volgens Suze, ook hier thuis wordt alles tegenwoordig tot tig keer toe over nieuw opgerold. (kan de politie nog wat van leren)Ineens wist ze het en ging ze in de ruimte naast het klaslokaal, sinaasappels voor ons uitpersen. Schort aan, plastic bak met de benodigde bullen pakken, sinaasappels halen in de klas (ze kunnen de hele dag “snacken”, fruit en broodjes, krackers, wortels, kaas etc die twee leerlingen met de juffen ’s morgens klaarmaken. Ouders moeten twee keer per jaar een hele berg boodschappen meebrengen naar school voor een week, krijg je een lijst mee van de juf…
We hebben al 1 keer gehad, was ongeveer 130 dollar. Betekend wel dat je je kind nooit iets extra’s mee hoeft te geven door het jaar heen.) toen ze klaar was werd ik meegenomen naar de keuken, alles kindhoogtes, en ging ze “the washing up” doen.
Nou nou nou, ik kan ook nog wat leren….hoe krijg ik ze thuis ook zo netjes???

En Wendy, lijkt dit onderwijs ook op dat van de Montessori van Jaydee? Is die leuke leraar er nog by the way????

oh, ennuh,dubbel klikken op de foto's dan zie je ze in het groot!

• 24 December 2011 - 04:25

Mike:

Was Australie rood gekleurd?

Prettig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar!

• 24 December 2011 - 05:34

Judith:

yes Mike, it actually is!!! Heeft ze vast van mamma opgestoken!

• 24 December 2011 - 08:06

Tante Cornelia:

Fijn, dat Suze het zo leuk vindt op school.
    Leuk voor ons om te zien hoe het er ergens anders aan toe gaat op school.

• 24 December 2011 - 11:02

Wendy:

Hey Juudje,
    Montesorri is hier vooral dat ze veel zelfstandig doen en dus dat klopt wel aardig. Jayd gaat lekker en een gesprekje met een onderwijzer doet soms wonderen wanneer je je eigen kind niet op een voetstuk plaatst. Het is in groep 7/8 gewoon allemaal anders omdat ze een voorbereiding op de volgende school krijgen. Jayd scoort trouwens VWO-advies als ze het blijft doen zoals ze nu doet. Trotse mama dus!

• 24 December 2011 - 11:02

Renske`:

Suze, wat knap allemaal zeg! Je bent al echt een hele grote meid!
    Fijne en gezellige kerstdagen samen!
    liefs, Mark, Renske, Bibi & Janne

• 24 December 2011 - 16:05

Carol:

Ha die lieve Suze, ik heb de foto's goed bekeken en gezien dat het er mooi uitziet op school! Heel leuk dat alles op jouw eigen hoogte is. En ik zie (en heb gelezen) dat je het heel goed doet op school, ga zo door lieve schat! Groeten en een dikke kus van je oom.XXX